Krita

Krita wordt de laatste tijd nogal eens onder de aandacht gebracht. Het is een bitmap georiënteerd programma om mee te schilderen. Wat uitleg: je hebt vector en bitmap georiënteerde tekenprogramma's. Coreldraw, Illustrator en Inkscape zijn vector georiënteerde tekenprogramma's. Gimp, Photoshop en Krita zijn bitmap georiënteerde programma's. De meeste van mijn ontwerpen maak ik in Inkscape. Een vector georiënteerd tekenprogramma heeft (voor mij althans) een aantal voordelen. Ik kan mijn ontwerpen zonder kwaliteitsverlies vergroten (van heel klein tot ontzettend groot), ontwerpen zijn makkelijk aan te passen en te exporteren in bijna elk formaat. Een bitmap georiënteerd tekenprogramma werkt met pixels, heel kleine stipjes. Tekeningen gemaakt in een bitmap georiënteerd tekenprogramma kunnen niet ongestraft vergroot worden zonder kwaliteitsverlies. Probeer het maar. Neem een jpeg of gif afbeelding en vergroot deze zover als mogelijk. Je zult zien; er blijft weinig moois over. Uiteraard gebruik ik programma's zoals Gimp, G'MIC en Photoshop, maar voornamelijk om foto's en aangeleverde ontwerpen in bitmap formaat te bewerken.

Krita & David Revoy

Geïnteresseerd geraakt door de waanzinnig mooie illustraties en strips die David Revoy maakt (http://www.davidrevoy.com) met Krita besloot ik het programma onder Linux te installeren (als snap package) en te testen.

De test

Een commando (voor de liefhebbers [ # snap install krita ] ) en 20 seconden later is het programma geïnstalleerd. Het eerste wat opvalt is dat Krita iets meer tijd nodig heeft om op te starten. Het tweede wat opvalt is dat het programma, geschreven in C++ en Qt, gebruikt maakt van Parallel Computing, oftewel alle processor cores inclusief hyper threading worden gebruikt. De makers van het programma weten wat ze doen.

Eerste indruk

Het programma ziet er gelikt uit en mocht je bekend zijn met programma's zoals Gimp en Photoshop dan zul je al snel diverse aspecten herkennen. Krita komt met een enorm uitgebreid arsenaal kwasten, penselen en potloden, filters, effecten, enzovoort. Het zal flink wat tijd en energie kosten om het programma goed te leren kennen en er echt mooie illustraties mee te maken. Geen probleem, het is namelijk ontzettend leuk om met Krita te werken. Wat verder opvalt is de mate van nauwkeurigheid waarmee je illustraties kunt maken. Ik ga de mogelijkheden hier niet bespreken, maar echt, je kunt op de pixel nauwkeurig werken. En dat is fijn als je net als ik een grote neiging hebt naar perfectie. Mocht je Krita zelf willen proberen, hieronder de link naar de website.

https://krita.org

Opmerkingen

De eerste 2 uur dat ik met Krita werkte klapte het programma er drie keer uit. Ik heb het een en ander moeten debuggen en systeemaanpassingen gemaakt. Krita draait nu stabiel en crashed niet meer.
Krita en een tekentablet gaan hand in hand. Werken met Krita zonder tekentablet heeft weinig zin.
Gebruikt je meerdere Fx effecten, veel layers, composities, enzovoort. Krita wordt traag (trager) zelfs op een redelijk snelle machine. Goed, datzelfde geldt voor een programma zoals Photoshop, desalniettemin; je bent gewaarschuwd.

Conclusie

Krita is naar mijn mening een fantastisch schilder programma met een flinke scala aan mogelijkheden. Ontzettend leuk om mee te werken. Ben je graficus? Wil jij je onderscheiden? Voeg Krita toe aan je pakket grafische programma's!